En intern venteliste er en venteliste for beboere, der ønsker at flytte til en anden bolig i foreningen. Det er typisk også her beboere kan skrive familie og venner op. Det afhænger selvfølgelig af den enkelte forenings vedtægter.
Den interne venteliste går typisk forud for en eventuel ekstern venteliste. Det vil sige, at dem, der er skrevet op på en intern venteliste, har førsteret, såfremt der sættes en ny bolig til salg i foreningen.
En intern venteliste er som regel bygget op på den måde, at de opskrevne er skrevet på ventelisten i den rækkefølge, de har foretaget indskrivningen. Det vil sige, at den person, der har stået længst tid på en intern venteliste, har fortrinsret til en ledig bolig. Dette er også, hvad man kalder for et anciennitetsprincip.
Det er ofte bestyrelsen eller en administrator, der holder styr på den interne venteliste. Men den kan også administreres af en venteliste-udbyder, såsom Flatr. Gennem et digitalt ventelistesystem, automatiserer venteliste-udbyderne opskrivningsproceserne og sørger for at regler og principper overholdes.
Det er både tids- og ressourcekrævende at administrere en venteliste. Derfor kan en digital venteliste, være en fordel for din forening.
Flatr og MinEjendom er kompatible. Ønsker din forening derfor digital kommunikation, vedligeholdelsesplan og ventelistesystem på en og samme platform, så er MinEjendom måske noget for jer. Læs mere om MinEjendoms funktioner her.