Skolevænget: “MinEjendom er bestyrelsens kommunikation ud til beboerne”

MinEjendom gør bestyrelsens kommunikation til beboerne nem. Det mener Skolevænget, der for nylig har fået MinEjendom i deres forening.

Det er en udfordring at nå ud til alle beboere

MinEjendom anvendes af over 1000 boligforeninger, heriblandt Skolevænget. Skolevænget er en afdeling i Frederiksberg Forenede Boligselskaber, og er en stor forening, som har mange år på bagen – 62 år for at være præcis. Foreningen består af 117 lejligheder med i alt 328 beboere. 

Der er derfor mange beboere at nå ud til, hver gang der sker noget nyt foreningen, det kan Tina Agerskov, som er bestyrelsesformand for Skolevænget, bekræfte. Faktisk har kommunikationen i foreningen ikke altid været helt optimal, forklarer hun. 

“Tidligere fik man kun information én gang om året til afdelingsmødet. Og da jeg blev formand, var der faktisk et af bestyrelsesmedlemmerne, der sagde, at hun syntes, hun manglede noget information løbende.

– Siger Tina Agerskov om tiden før MinEjendom.

For at imødekomme bestyrelsesmedlemmets ønske foreslog Tina Agerskov, at foreningen kom på Facebook. Men denne løsning viste sig ikke at være tilstrækkelig.

Der er jo mange, der har en holdning til Facebook, og det respekterer jeg, men det betyder også, at det er kun 25% af beboerne, der får den information, som vi lægger derind.” 

– Fortæller Tina Agerskov om udfordringerne ved at dele information med beboerne.

MinEjendoms funktioner var Skolevængets ønskeliste

Når Facebook derfor ikke kunne nå ud til alle Skolevængets beboere, sad bestyrelsen tilbage med samme ønske om mere og bedre kommunikation. En digital platform til kommunikation var derfor øverst på ønskelisten. Hvad de dog ikke vidste var, at denne platform allerede eksisterede. 

På Boligforeningernes Dag i Forum den 30. april 2022, oplevede bestyrelsesformanden for Skolevænget, Tina Agerskov, at blive blæst bagover af de mange smarte løsninger, der kan være med til at aflaste bestyrelsesarbejdet. Det var også her, hun stødte på MinEjendom.

“Da vi så MinEjendom, der var det lige som om, at tingene faldt i hak. Det var jo vores egen ønskeliste – altså det var jo Facebook uden Facebook.”

– Fortæller Tina Agerskov om den dag, hun opdagede MinEjendom. 

MinEjendom opfyldte de krav, som Skolevængets bestyrelse havde til foreningens kommunikation – og det var ovenikøbet nemt og hurtigt at komme i gang.

“Vi var høje, da vi gik ud af Forum. Vi tænkte “det er for vildt”, det vi har med hjem i rygsækken. Og da vi så fik at vide, at I kan jo komme på nu, jamen vi var jo på inden for 10 dage, tror jeg.”

– Fortæller Tina Agerskov.
Tina Agerskov, Bestyrelsesformand for Skolevænget – Foto: MinEjendom

Derfor var MinEjendom, det helt rigtige for Skolevænget

Der var ingen tvivl fra bestyrelsesformanden, da først hun stødte på MinEjendom. Det var lige præcis det, de søgte efter.

“Det hele hang sammen – det var bare så rigtigt. Også tidspunktet vi gjorde det på, at nu skete der en masse nede i gården, og det var inden for grænsen, hvor vi skulle til at informere om afdelingsmødet og få flere til at komme med. Så det var fod i hose, så at sige – det var det – vi var ikke i tvivl. Jeg har sådan et motto er du i tvivl eller ikke i tvivl – og det var vi bestemt ikke.”

– Fortæller Tina Agerskov om valget om at bruge MinEjendom.

Men brugervenligheden har også haft stor indflydelse på bestyrelsens indtryk af appen.

“Designet i det gør, at det må være nemt for alle. Der er ikke alle mulige krummelure og sådan noget – det er helt enkelt.”

– Siger hun om MinEjendoms design.

Sådan bruger Skolevænget MinEjendom

Almene boligforeninger kan have ligeså stor glæde af MinEjendom, som andelsbolig- og ejerforeninger. Det er Skolevænget et godt eksempel på. For Skolevænget er det især arkiv, opslagstavle og begivenheder, der bliver værdsat.

“Vi kan lægge indkaldelser ind. Vi kan lægge forretningsorden – vores husorden. Vi kan oprette alle vores events derinde.”

– Fortæller Tina Agerskov om måden, de anvender MinEjendom på.

Bestyrelsens kommunikation er blevet optimeret. Med blot få klik kan bestyrelsen nu oplyse beboerne omkring ændringer, de skal være opmærksomme på, begivenheder de kan deltage i, eller dokumenter de bør læse.

“Jeg kan på ingen tid, fra min telefon, klare alt. Jeg er ikke længere afhængig af, at jeg skal sidde ved en computer og skrive ud og sådan noget. Jeg er blevet mere fleksibel i, hvor jeg befinder mig henne, i forhold til at sørge for, at tingene kommer ud – sådan så det spiller. Og det er sådan noget, jeg godt kan lide.” 

– Siger Tina Agerskov.
Skolevænget – Foto: MinEjendom

Det kan være svært at få alle onboardet

Det kan være svært at lære en gammel hund nye tricks. Sådan er det også i de fleste boligforeninger. Det er generelt svært at få beboere til at tage nye platforme i brug. Det kan kræve meget af bestyrelsen i starten at få beboerne til at indse, det smarte i en ny platform. Og der vil også altid være nogle, der ikke kommer med. Dette ser Tina Agerskov dog ikke som et problem, for så længe størstedelen er på MinEjendom, så gør hun gerne en ekstra service til de få, der ikke er med. 

“Det der er skønt ved appen, det er, at jeg kan se, hvem der er på, og så kan vi jo gå ind og se dem, vi mangler. Så laver vi nyhedsbreve med information og lægger det i deres postkasse. Så er det måske 3 lejligheder ud af 117, der skal have den samme information printet og i postkassen – og det gør jeg gerne.” 

– Forklarer hun.

Sådan oplever beboerne MinEjendom

Det kræver, som nævnt, lidt overbevisning før alle beboere kommer på appen. Men de beboere i Skolevænget, der er på appen, er allerede kommet med positiv feedback. Særligt kontaktoversigten har været en stor fordel for beboerne, der førhen oplevede problemer med at komme i kontakt med deres naboer.

“Der var to beboere der sagde: “Gud hvor smart det hjalp mig en eller anden dag, hvor jeg manglede en nøgle, fordi der kom en VVS’er, og så vidste jeg ikke, hvem jeg skulle have fat i”.”

– Fortæller Tina Agerskov.

Tina Agerskov mener, at det er denne type oplevelser, der er med til at få beboerne til at anvende appen. Det skal være noget, der gavner dem selv, og ikke noget de bliver påduttet.

“Jeg tror på, at hvis man rammer beboerne med en god oplevelse i hjertet, så er det nemmere for dem at sige: “Nu gør jeg det – nu downloader jeg den – nu går jeg ind og ser, hvad der sker”.”

– Forklarer hun om onboardingen.

MinEjendom gør bestyrelsens kommunikation lettere

Når først størstedelen af foreningens beboere er onboardet, så er der mange punkter hvorpå, MinEjendom kan gøre bestyrelsens kommunikation og arbejde betydeligt lettere. Særligt når man er en stor ejendom, hvor mange beboere skal have en information hurtigt. 

“MinEjendom er bestyrelsens kommunikation ud til beboerne. Hvis vi får en melding fra Frederiksberg Vandforsyning om, at der er problemer med vandet, og der skal lukkes, så synes jeg, at det er trygt som formand, at jeg på et splitsekund kan sende information ud, som folk får en notifikation om.”

– Forklarer Tina Agerskov om bestyrelsens brug af MinEjendom.

Læs også: A/B Gasværksvej 3-5 elsker vores app