En ekstern venteliste en en venteliste til boligsøgende, der ønsker at skrive sig i kø til en bolig. Mange boligforeninger har både interne og eksterne ventelister.
Den interne venteliste er til dem, der allerede bor i foreningen, som ønsker at bytte deres bolig til en anden, eller til eventuelle familiemedlemmer, såfremt foreningen tillader det. Dem der står på den interne venteliste, har typisk fortrinsret før dem, der står på en ekstern venteliste. De boligsøgende, der står på en ekstern venteliste, får derfor først mulighed for at få en bolig i foreningen, når de internt opskrevne har takket nej til tilbuddet.
En ekstern venteliste er typisk bygget op efter et anciennitetsprincip. Det vil sige, at den boligsøgende modtager et ventelistenummer, når de skriver sig op på en venteliste til en bolig. De frigivne boliger går til den første i køen.
Det er op til den enkelte forening, hvorvidt de ønsker at holde ventelister eller ej. Administrationen af ventelister kan nemlig være et tidskrævende arbejde, hvor der skal tages hensyn til mange regler og love. Derfor er der mange boligforeninger, der i dag anvender digitale ventelistesystemer. Med en digital venteliste, kan bestyrelsen nemt holde et overblik over, hvem der er skrevet op og i hvilken rækkefølge, uden selv at skulle opdatere den eller opkræve gebyrer. Seriøse boligsøgende kan selv skrive sig op på venteliste. De modtager automatisk et ventelistenummer, så de kan holde øje med, hvor de står i køen.
Et eksempel på et digitalt ventelistesystem er Flatr. Her får du et automatisk kø-system, hvor boligsøgende automatisk bliver opdateret omkring deres opskrivnings-status. Din forening bliver eksponeret for seriøse boligsøgende. Opskrivningsgebyr opkræves automatisk, og sælgere kan selv oprette salgsopslag og lave fremvisninger. Flatr overholder lovgivningen og GDPR, og opskrivningsgebyr går ubeskåret til foreningen.
Læs mere om digitale ventelister og tilmeld jeres forening her.