24/06/2020

4 gode grunde til at ventelister er en god idé for din andelsboligforening

Læsetid - 3 min

Ventelister kan bruges til mange ting. I andelsboligforeninger bruges de oftest til boliger. Det kan være ønsket om at få en større bolig i ejendommen. Eller hvis man som udefra kommende drømmer om at bo i en bestemt andelsboligforening en dag.

Men ventelister kan også bruges til andre ting og tilbud i din andelsboligforening. Det kan f.eks. være til ønsket om en parkeringsplads eller et opbevaringsrum, hvis I råder over det og i et begrænset udbud. Derfor kan det være en god idé for bestyrelsen at overveje brugen af ventelister. Det kan lette arbejdet og gøre det mere overskueligt at holde styr på det hele – specielt køb og salg af foreningens andelsboliger. Derudover skaber ventelister transparens for alle, da det ofte forudsætter, at man går efter anciennitets princip.

Få et bedre overblik

Med en venteliste kan bestyrelsen – eller jeres administrator – hurtigt danne sig et klart overblik over, hvem der står på listen ,og hvem der er den næste i køen. Med en overskuelig oversigt letter det arbejdet og tiden for dig, der administrerer ventelister i din andelsboligforening.

Det er en god idé at have sine ventelister samlet ét sted. På den måde bliver de ikke væk, og dem der administrerer dem ved, hvor de er. Ventelister indebærer mange personfølsomme data, f.eks. navne og kontaktoplysninger. Det er derfor vigtigt at gemme ventelisterne et sted, hvor det ikke er offentligt tilgængelig at se, hvem der står skrevet op.

Bidrag til et fair boligmarked

Uden brugen af ventelister betyder det ofte, at det er den enkelte andelshaver, der bestemmer, hvem personens andelsbolig skal overdrages til, når den skal sælges. Det kan forårsage, at andelshaveren vælger den, som byder højest, da man helt naturlig vil tænke at få så meget for sin bolig, som muligt. Men hvis det beløb overskrider maksimalprisen for andelsboligen, er det ulovligt. Derfor er der set flere tilfælde, hvor købere er endt med at betale penge under bordet. Det kan for eksempel være ved at købe et møbel til en meget høj ekstrapris.

Med ventelister er det ikke muligt at betale penge under bordet. Når en andelsbolig er til salg, vil den gå til den person på en venteliste, som har den højeste placering. Ved brug af ventelister er I som andelsboligforening derfor med til at bekæmpe snyd ved køb og salg af andelsboliger; I kan finde tryghed i, at hvert salg foregår på lovlig vis; og så bidrager I samtidig til et transparent og fair andelsboligmarked.

Få adgang til købsparate boligsøgende

Når en boligsøgende skriver sig op på en venteliste, kan man godt forvente at personen er klar til at købe, når han eller hun får tilbudt en bolig en dag. De fleste der skriver sig op til bestemte andelsboligforeninger, gør det nemlig velvidende om, at de gerne vil bo lige præcis der, og de ved, at de har råd til det også.

Man skal som sælger altså ikke gennem en længere søgning efter den rette køber. Det betyder et nemmere og hurtigere salg af foreningens andelsboliger, som i sidste ende kan ende med at gøre det betydeligt billigere for alle parter. Med ventelister er der nemlig ikke grund til at bruge tid, penge og energi på at promovere eller markedsføre andelsboliger, når de sættes til salg, og man kan spare salæret til ejendomsmægleren.

Opret alle typer ventelister

Det er ikke kun boligventelister, der er en god idé at oprette i andelsboligforeninger. Man kan som nævnt også oprette interne ventelister for eksempel til foreningens parkeringspladser. Det er med til at lette administrations arbejdet, og det skaber fuld gennemsigtighed.

Hvis din andelsboligforening har flere ventelister, kan det være en god idé at samle dem ét sted. Så er der ikke nogen, der er i tvivl om, hvor ventelisterne ligger, og hvilke ventelister andelsboligforeningen har.

Flatr.dk kan man som andelsboligforening tilmelde sig og gratis oprette ventelister til de ting, man ønsker. Her er ventelisterne 100% digitale, så andelsboliger eller parkeringspladser automatisk går til den første i køen.

Opret din gratis bruger

Opret din bruger og jeres ejendom helt gratis, og kom i gang med jeres ejendoms digitale fremtid, allerede i dag

Opret bruger

Er MinEjendom noget for din boligforening?

Vi tager glædeligt en helt uforpligtende snak med dig og besvarer alle eventuelle spørgsmål.

info@minejendom.dk / tlf. 2799 9000